1 Mayıs 2012 Salı

FANTASTİK BİR BAŞYAPIT : "LANARK"


"Güneşten mahrum,kurşuni bir dünya,doğaüstü olaylar,gizemli hastalıklar ve tüm bunların ortasında ne aradığını,nereden gelip nereye gittiğini bilmeyen bir karakter...Lanark'ın tek istediği bu distopik,cehennemi dünyadan kurtulup güneşin ışıdığı bir dünyaya gitmek,ama bunun için önce bir dizi cehennemden geçmesi gerekiyor.Yolculuğun bir noktasında saf bilinçten ibaret olan bir kâhinle karşılaşan Lanark,ondan Duncan Thaw adlı genç bir sanatçının iniş çıkışlarla dolu trajikomik hikayesini dinliyor.

 Lanark'ın kendi hikayesi Duncan Thaw'unkinden her ne kadar farklı görünse de aralarında bir paralellik var elbette.Duncan Thaw nasıl sanatın zincire vurulduğu,maddiyatçı bir dünyadan kaçarak sanatsal özgürlüğe ve yetkinliğe ulaşmaya çalışıyorsa,Lanark da soğuk,sevgisiz,hissiz bir dünyadan kaçıp daha insani bir hayata ulaşmaya çabalıyor.Bu uğurda imkansıza meydan okuyup,zamanın tuhaf oyunlar oynadığı,bildiğimiz fizik kanunlarının altüst olduğu "takvimlerarası" bölgeleri aşan,aykırı kişiliğiyle otoriteleri kızdırıp başını derde sokan,saflığıyla politikacıların ağına düşen Lanark tüm yaşadıklarına rağmen inatçı iyimserliğini asla yitirmiyor.
 İskoç yazar ve ressam ALASDAİR GRAY'in öğrenciyken yazmaya başlayıp yaklaşık çeyrek asırlık bir çalışma sonucu 1981 yılında yayımladığı Lanark,fantazi edebiyatının sıradışı bir örneği.Birçok edebiyat eleştirmenine göre 20.yy ikinci yarısında İskoçya'dan çıkan en önemli başyapıt.Gray'in edebi birikimini ve ustalığını konuşturduğu,zekice tekniklerle okuru sürekli şaşırttığı,tüketim toplumunu kıyasıya eleştirdiği,edebiyat dünyasıyla tatlı tatlı alay ettiği bu eğlenceli kitabı Türkçeye kazandırmaktan mutluyuz."  ***Metis Yayınları,kitap arkasından. ISBN -13:978-975-342-726-5 ***
  
 Aylardır hangi kitapçıya gitsem,Lanark'ı gördüğümde açıp açıp defalarca bakmışımdır,sonunda aldım kitabı Metis Yayınlarından.Bana kitabı yayınından almak daha cazip geliyor,en azından indirimli alıyorum.Öyle yavaş okuyorum ki kıyamıyorum bitirmeye,bir de tabiki zaman ayırma ve şu güzel mevsimin bünyeye verdiği "şekerleme" hissi nedeniyle,kitapları zor açıyorum bu aralar.
Kitap,4 kitaptan oluşuyor.Yazar kitabı 4'e ayırmış,609 sayfa.Her kitabın başında çok hoş çizimi var.Ressamlığını da haliyle iyi kullanmış.Edebiyattan ziyade,çok alışık olduğunu tahmin ettiğim "tablolama" tekniği ile kitabı okuyoruz.
Bu enfes kitap,1-2-3-4 şeklinde değil de 3-1-2-4 şeklinde bize sunmuş yazar.Bu yönüyle de beni cezbediyor.
Fantastik kitaplarla geçen seneden beri ilgileniyorum.Edebiyatın açıkçası,bu olduğunu düşünüyorum.Yani,yazar bizden farklı bir yaşayışı en azından bize göstermeli,kitabın sonunda da ister Dünyaya dönelim isterse onun dünyasında kalalım.İleriye dönelik şimdiden çalışmalara başlamasam da fikir aşamasında olan düşüncem şudur ki,fantastik bir kitap yazmak istiyorum.Ne olursa olsun birgün bunun için vaktim olacak! diye kendimi şimdiden teselli ediyorum. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder